PETUA MENGHALAU LIPAS.

PETUA MENGHALAU LIPAS. 
Lipas seringkali mengganggu kita semasa berada di dalam rumah. Ini kerana tabiatnya yang suka menyelongkar makanan kita. Selalaunya lipas nie memang sukar untuk dihapuskan kerana lipas senang membiak di rumah kita.

Berikut beberapa petua tradisional cara-cara menghalau lipas.

Petua Menghalau Lipas

Lipas memang menggemari bau-bau yang busuk, oleh itu disyorkan anda mengambil sabun badan mandian yang berbau wangi tue dan letakkan ke tempat-tempat yang lipas selalu merewang tue. InshaAllah bau yang wangi itu akan menghalau lipas-lipas itu.
 
Cuba ambil limau atau timun dan letakkannya di tempat kebiasaan lipas akankelihatan. Potong kecil-kecil atau hiris-hiriskannya dan letaklah di tempat yang selalu lipas kelihatan.

 
Kapur barus juga berfungsi sebagai bahan alternatif untuk menghalau lipas. Anda bolehlah letakkannya untuk menghalau lipas. Tetapi jangan letak terlalu banyak kerana maklum lah bau kapur barus nie memang sensitif di kalangan masyarakat kita. 
 
Selain lipas lari, tetamu pun takut untuk berkunjung ke rumah anda nanti kerana bau kapur barus itu.

Petua Menghalau Lipas Dengan Daun Pandan
 
Jika semuanya telah anda lakukan ada satu lagi petua iaitu dengan menggunakan daun kari ataupun daun pandan. Cuma letakkannya sahaja di tempat-tempat lipas akan port tue.
 
Selain daripada menghalau lipas daun ini juga akan mewangikan lagi tempat itu dan menghilangkan bau-bau lipas itu.

Kesemua petua-petua tradisional di atas blehlah anda mencubanya. InshaAllah rumah anda diselamatkan dari lipas.

Selamat Mencuba.