PETUA MENGATASI KULIT KERING.

PETUA MENGATASI KULIT KERING.
Google Image
Banyak faktor yang mempengaruhi puncanya kulit kita kering. Pendedahan berpanjangan kepada penyaman udara, cahaya matahari, mandi dengan air panas atau membersih menggunakan sabun boleh menyebabkan kulit kita menjadi kering.

Kulit kering juga boleh menyebabkan beberapa penyakit kulit, seperti ekzema dan atopik ekzema (AD). Atopik ekzema adalah penyakit radang kulit yang berciri ruam gatal dan boleh menyebabkan rasa sakit, lara dan resah.

Ramai dikalangan kita di Malaysia mengalami masalah kulit kering. Hari ini petua ingin berkongsi dengan anda semua bagaimana petua tradisional boleh mengatasi masalah kulit kering ini.

 PETUA MENGATASI KULIT KERING. 

Anda haruslah minum sekurang-kurangnya lapan gelas air sehari. Jika cuaca betul-betul panas, anda perlu minum lebih daripada 8 gelas.
Amalakan pemakanan yang berkualiti tinggi yang kaya seperti buah-buahan dan sayur-sayuran. Elakkan makan kanji, gula, makanan ringan, kentang goreng dan kerepek kentang secara berlebihan kerana ia juga boleh membawa kepada kulit kering.

Alkohol dan rokok adalah punca utama yang menyebabkan masalah kulit kering. Cuba elakkannya.

Elakkan daripada berada didalam tempat yang berhawa dingin untuk satu jangka masa yang lama. Ini adalah kerana penyaman udara sebenarnya akan menyebabkan udara menjadi kering.

Elakkan membasuh muka anda lebih dari dua kali sehari dengan pembersih muka. Kerap mencuci muka dengan pembersih muka boleh mengeringkan lagi kulit muka anda.

Cuba untuk mengetahui jenis masalah kulit muka anda, berminyak atau kering. Ini akan membantu anda untuk memilih produk penjagaan dan solekan yang betul. Penjagaan sepatutnya menyegarkan kulit dan bukannya mengeringkan lagi kulit. Jika kulit anda berasa tegang atau ketat pada waktu tengah hari, ia mungkin bermakna produk yang anda gunakan tidak bersesuaian.

Cukupkan waktu tidur anda 8 jam tidur pada waktu malam. Tidur yang secukupnya sangat membantu dalam mengekalkan tahap kelembapan kulit.

Tekap kulit muka anda menggunakan tuala secara perlahan-lahan apabila sudah selesai mencuci muka. Elakkan daripada menggosokkan muka kerana ia akan meanggalkan minyak muka yang diperlukan untuk menjaga kelembapan kulit.

Selamat Mencuba


SUMBER