PETUA-PETUA TRADISIONAL MENGHILANGKAN KESAN PARUT JERAWAT DI MUKA.

Parut jerawat sememangnya mampu boleh mengubah penampilan seseorang. Di bawah ini disertakan petua-petua tradisional menghilangkan prut jerawat di muka.
RAHSIA KULIT JAMBU BATU.
Ambil 3 atau 4 biji buah jambu batu muda dan kisarkan sehingga halus (bahagian kulit sahaja yer). Setelah dikisar sapu kisaran tersebut ke bahagian parut jerawat serta dibiarkan semalaman. Basuh seperti biasa dengan air suam. Lakukan sekerap mungkin sehingga kesan parut pulih seperti sediakala dan Insyaallah kulit muka akan kelihatan lebih halus dan licin.

KEGUNAAN KULIT PISANG.
Jangan membuang kulit pisang masak selepas anda memakannya. Kulit pisang masak tersebut mampu menghilangkan kesan parut dari kudis mahupun luka di anggota badan termasuk muka. Apa yang perlu dilakukan cuma sapu bahagian dalam kulit pisang perlahan-lahan seklama beberapa minit pada bahagian berparut selama beberapa minit. Kemudian basuh muka seperti biasa. Cuba amalkan selalu sehingga parut hilang. Insyaallah...

AIR BILASAN BERAS.
Air bilasan beras juga boleh menghilangkan parut dengan cara membersihkan muka anda dengannya. Biarkan air tersebut hingga kering dengan sendirinya. Kemudian boleh lah membasuh muka anda dengan air bersih. Ini hendaklah diamalkan sekerap yang anda mampu.

UBI KENTANG.
Ambil sebiji ubi kentang dan kupas kulitnya dan parutkan. Sapukan ke wajah anda dan biarkan selama 10 atau 15 minit. Sebelum melakukannya muka anda hendaklah dibersihkan terlebih dahlu dari kekotoran. Selepas itu cuci menggunakan air suam. Insyaallah bintik-bintik hitam akan segera hilang. Insyaallah...