PETUA-PETUA TRADISIONAL MENGURANGKAN PANAS BADAN.

Tekak anda akan berasa kering dan perit terutama waktu panas. Cubalah petua-petua tradisional di bawah.

AIR ASAM JAWA.
Minum air bancuhan air asam jawa yang agak pekat sehingga terasa masamnya. Ataupun sebelum anda tidur sejukkan badan anda dengan menyapu air ke seluruh badan untuk mengurangkan panas badan.

MENTIMUN PENAWAR.
Anda kisarkan sebiji mentimun sehingga halus. Jadikan ia sebagai minuman dan campurkan dengan sedikit air, gula dan garam. Kacau sehingga sebati dan simpan di dalam peti sejuk. Anda bolehlah meminumnya setiap pagi, petang dan malam.

DAUN ARUDA DAN BAWANG PUTIH.
Ambil beberapa helai daun Aruda dan 3 ulas bawang putih. Ramaskan daun tersebut manakala bawang putih ditumbuk dan rendamkan kedua-duanya di dlama air panas mati. Gaulkan kdeua-dua bahan ini dan sapukan ke seluruh badan. Dimulakan dengan dari rambut ke badan dan diakhiri dengan kedua-dua belah kaki anda. Lakukan 2 kali sehari pagi dan malam.

DAUN PISANG NANGKA.
Ambil 2 pelepah daun pisang nangka layurkan di atas api dan letakkan 1 pelepah di atas lantai dan berbaringlah di atasnya. Manakala pelepah yang kedua letakkan di atas badan anda ke seluruh anggota badan termasuk kaki dan tangan. Ulanginya sebanyak 3 kali sehari sekiranya panas badan masih tidak berkurangan.